Äntligen skruvat lite på KAJ. :)

Efter att ha kört Vide KAJ ganska hårt i en massa år så är det nu dags att ge bilen en avsevärd mängd kärlek. Men först så gäller det att lösa besiktningsanmärkningarna. Eftersom jag blev kallad till operation av knät så hann jag inte åtgärda anmärkningarna och sedan sjukskriven i över en månad där jag verkligen gått in för att vila knät så att det ska bli bra. Men nu börjar jag känna att arbeta med bilen borde gå för sig.
Så i dag samlade jag ihop verktyg med mera som jag antog att jag behövde för arbetet. Lastade in detta i min andra bil och körde till platsen där Vide KAJ står och påbörjade arbetet.

Det är trångt i vanliga fall men de bilar som parkerar invid KAJ på båda sidor var ute under dagen. Tack dagtidsknegare hälsar denna nattarbetare 😉

Ett gissel med wankelmotorer är de heta avgaserna och avgasknallar. Ja, avgasknallar har alltid förekommit på dessa och i dessa tider verkar det vara poppis hos bilintresserade med avgasknallar. Fast nu roar det inte mig, är för gammal. 😉

Har slaktat avgassystem mer än en gång, bland annat på en gammal RX-3 på 80-talet. Den small som f@n och vid ett tillfälle inne i Ystad la den av en enorm knall. Längre ner på gatan kom det två fotpatrullerande poliser som vinkade in mig.
-Vad fan sysslar du med, det small ju som fan!
-Det är en Mazda med Wankelmotor, de smäller ibland.
-Det vet jag väl. Svarade polisen irriterat.
-Men om du vet detta, varför stoppade du mig då?

Polisen kom av sig där, han insåg nog att han lurat in sig själv i en fälla och släppte mig från platsen utan böter.

Vid ett tillfälle hemma i byn så small det också, resultatet blev att bakre ljuddämparen gick itu och hängde bakom bilen i gummiupphängningen.

Nåja, klar med anekdoterna så över till dagens uppgift. Att försöka plocka ner den främre delen av avgassystemet då det läcker mer än vad bilprovningen kunde acceptera denna gången.

Sprayade WD-40 på diverse muttrar och bultar och började kämpa men till slut så fick jag loss de dåliga delarna. Den bakre ljuddämparen har jag bytt vill jag minnas, eller så var det på min förra RX-7 jag gjorde detta. Men i övrigt är det originalsystemet som satt på när den lämnade fabriken som än i dag sitter på bilen.

Vi har vid ett tillfälle lappat ihop de delarna jag nu plockade ner men nu är rören riktigt rostiga så jag måste försöka hitta rör i någorlunda rätt dimensioner och snickra ihop nytt.

Det är det smalare röret som måste fixas, totalt ruttet. Det går från termoreaktorn som sitter där vanliga bilar normalt har ett grenrör. Det tjockare röret är själva avgassystemet och jag ska givetvis granska detta och försäkra mig om att det inte är några hål eller sprickor i detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *