Påbörjat lagning av avgassystem.

Gårdagen onsdagen den 19: e maj var jag ute på shopping, letat som en tok ute på nätet efter lämpliga rör men ingen lycka. Så det fick bli ett besök på Biltema där jag hittade ett långt avgasrör med lite böjar som förvisso hade större diameter men får duga för stunden. Köpte lite annat smått och gott för service av bromsar bak bland annat.

Grannen har en verkstadslokal med pelarlyft och han föreslog förra veckan att jag kunde ta Mazda dit. Men eftersom jag redan demonterat avgassystemet så fick jag lasta in delarna i Volvon plus att nu var pelarlyften ändå upptagen. Hade med mig nya avgasröret samt mitt gamla genomruttna, kapmaskin, en flång ny svets och en del verktyg.

Började med att leta efter sprickor i det riktiga avgasröret och svetsade dessa. MIG-svets utan gas men svetstråd med flussmedel så jag kunde stå utomhus och svetsa totalt ointresserad av om det blåste eller ej. Blev riktigt bra resultat, speciellt med tanke på att jag inte svetsat något på många år.

Nästa detalj som är lite besvärligare är det smalare röret som löper parallellt med det riktiga avgasröret och som har att göra med att bilen har en luftpump och termoreaktor (ej röret som sticker i väg uppåt i bilden, det ligger dolt bakom). Detta rör är temporärt lagat hemma i Skåne för några år sedan men nu är det totalt slut som rör. Såg mest ut som en sil, överallt små hål där solens strålar hittar in.

Kapade av den första böjen och sedan trädde jag det nyinköpta något grövre röret med befintlig böj över det gamla röret och svetsade fast detta. Sedan var det dags att packa ihop och åka hem.

I dag tänker jag krypa in under Mazdan och montera avgasröret och sedan börja pussla ihop rörbitar så att jag får ett komplett avgassystem utan läckor framtill vilket besiktningsmannen störde sig på.

Pratade med min far häromdagen och min lagning blir ett provisorium i väntan på nästa steg. Luftpump, termoreaktor ska plockas bort och headers ska monteras och bygga helt nytt avgassystem. Lite mera effekt i bilen och ett trevligare ljud samt lättare att reparera när det blir aktuellt.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *