Original fälgarna sitter på KAJ men däcken är gamla, trots att de köptes nya för något år sedan. Ligger till så här. Köpte nya fräscha däck som ganska omgående punkterades och förstördes, boven visade sig vara ventilerna som sett sina bästa dagar och under färd med centrifugalkrafternas hjälp släppte ut luft. Tyvärr i motorvägsfart och däck efter däck förstördes i samband med detta, upptäckte helt enkelt inte problemet förrän det var försent. Så nya däck måste på och däckverkstan hade nya däck men av gammalt datum. Nu är de torrspruckna så jag pausar originalfälgarna ett tag.
Lättare att få tag i nya och fräscha däck till en annan uppsättning fälgar jag har. De satt på en Nissan Primera jag tidigare hade och sparade dessa när bilen såldes. Fälgarna har testats på KAJ tidigare och jag tycker de ger ett litet lyft åt utseendet. Femekrade Fondmetal som jag i går köpte/beställde 4 nya däck till. 205/50 16″, två tum större diameter än originalfälgarnas 14 tum och lägre profil på däcken.
En av fälgarna blev rejält kantstött när de satt på Primeran eftersom jag fick göra en undanmanöver när jag mötte en idiot, trottoarkanten gjorde den runda fälgen oval. Men nu är den åter rund efter att ha varit på Fälgfixarn i Högsbo.
Kosmetiskt är fälgarna inte perfekta, bubblig lack finns och en del skrapade fälgkanter. Men det är en senare fråga, givetvis ska de fixas till seriöst men det får bli vid besök hemma i Skåne. Under tiden har jag hämtat upp övriga tre fälgar från förrådet och jobbat med att få dem rena igen, även baksidan av fälgarna skrubbades rena efter ett par omgångar Fälgrengöring sprayats på dem, gjordes i badkaret. Jaja, badkaret är ett begagnat som jag själv införskaffat för 200 kronor så ingen ångest för detta. Skulle ju teoretiskt kunna fräscha till fälgarna fullständigt redan nu men det sitter gamla däck på och det får helt enkelt vänta tills jag besöker Skåne. I en lägenhet plocka av gamla däck, njae lockar inte alls.